Khamis, 25 September 2008

cite saje2 sebelum raya 2

sebelum ramadhan melabuhkan tirainya...dan ari ni mungkin hari terakhir aku bekerja sebelum bercuti raya.. saja nak cite2...

akceli sebelum puasa ari tuh.. kat area umah aku tuh dikejutkan di cerita org dok pecah masuk umah.. mcm2 citer ler yg aku dgr..sampai kan aku nak tido pun tak nyenyak.. ada yg kata pencuri tu potong grill..ada yang kata dia masuk dari bumbung..hai berpeluh2 aku di buatnya.. pantang berbunyi skit jer mesti aku menjengah2 ke dapur... selama ni aku anak beranak tak penah tido buka lampu... lately depan blkang aku bukak lampu... aku risau kan keselamatan jer... aku bukan ada duit ker intan berlian ker...kang kot tak dapat benda2 tu kang nyawa aku ngan anak2 plak yg terancam... sampai jiran aku ajak tido umah dia la..sbb kesian kan aku anak2.. sbb tu ler hubby aku asyik dok ingatkan hp mesti ader kredit..takut apa2 hal berlaku.... 1 mlm jer aku tido umah mak cik tuh..lps tu tak de dah...tak selesa la aku..

tapi 2 hari lepas, ada abg satu opis aku ni yg dok satu taman ngan aku.. rumah dia tak lah jauh ngan umah aku duduk nih.. kata pencuri tuh dah kene tangkap... korang tau tak berapa umur pencuri tuh??? tentu korang tak percaya..umurnya baru 12 tahun.... dan seorang lagi dlm umur 15 tahun... seorang melayu dan seorang india... patut ler ari tu mak cik jiran aku dok sibuk selipar yg tertinggal kat belakang umah dia tu kecik jer ( umah mak cik tu nyaris2 nak kene pecah masuk gak)...

Camner tertangkap pencuri kenit tuh??? area umah abg yg satu opis aku tuh dah tubuhkan rukun tetangga... so memalam diorg berkawal la.. dalam area kul 2 pagi..pencuri kenit tuh tgh usha umah2 la..bila dia nampak org tengah meronda apa lagi lintang pukang ler si kenit ni lari.. bila dia lari org mesti syak sesuatu...diorg semua pakat kepung dan tangkap budak tu.. dan soal siasat. Last2 dia mengaku. Mak budak tu siap cover lagi kata anak dia nak pi beli maggi.. gila apa beli maggi kul 2 pagi... bukan ada seven eleven pun kt area tuh... budak tu org susah.. Mak dia ibu tunggal.. tapi kalo pun susah apsal la mak dia suh anak dia jadi pencuri... banyak lagi keje lain..

itu lah...manusia ni bila dah dlm keadaan terdesak sanggup lakukan apa saja untuk survive hidup... apapun dikesempatan ini aku ucapkan "selamat hari raya maaf zahir dan batin".... pastikan masa korang nak balik kg nanti rumah semua dikunci dengan baik...

6 ulasan:

  1. manusia nie kalau dah terdesak...apa2 pun sanggup diakukan...bukan salah budak tue pun...bukan salah mak budak tue juga...keadaan yang memaksa budak tue mencuri...tapi betul juga walau miskin dan susah sekali pun janganlah sampai mencuri pula...salam aidilfitri...bagitau laa alamat kampung...boleh berkunjung nanti...balik kampung nanti tentu awak lalu depan umah saya klau awak balik ikut Bahau laa...

    BalasPadam
  2. SeLaMaT HaRi RaYa AiDiLfItRI,
    MaAf ZaHiR DaN BaTiN,
    MoHoN DiAmPunKaN AnDai TeRkAsAr BaHaSa dAn TeRlaNjUr BiCaRa..

    IhKlAs DaRi:-

    aQiLaH NaJLa BaHaRoN IsKaNdAr & Puteri1 (MaMa aQiLaH) & Yon (PaPa aQiLaH)

    BalasPadam
  3. selamat hari raya kak...
    hati2 semasa beraya..
    sonok le budak berdua tuh nti kutip duit raya kan... :)

    BalasPadam
  4. akumasihdisini : ye mmg lalu ikut bahau.. slalu jer singgah kat kerayong tuh...

    cikdinz : seremban jaya ler cik dinz...

    puterisatu : slamat hari raya jugak untuk ko sekluarga...

    adlya : slamat hari raya untuk adlya gak... hihihi anak2 dpt duit raya tapi mak bapak tumpang seronok...

    BalasPadam
  5. Selamat Hari Raya Aidilfitri .. maaf kalau ada salah & silap .. enjoy ur raya holiday:)

    BalasPadam