Ahad, 30 Januari 2011

KISAH SI SANTAN...


gambar hiasan


La ni seme org nk mudah je.. sbb masing2 terikat dgn mcm2 komitment.. ermmm nak2 lg kalo kaum2 ibu mcm aku yg bekerja ni...  kalo boleh seme mskn tu, sampei je kt umah terus je boleh masuk dlm kuali atau periuk...seme nk cepat aje... seme nyer kene kejar masa....

Tapi dlm masakan harian kita ni x lari plak dr menggunakan santan... terutama skali org melayu kita... pendekata mcm2 mskn menggunakan santan.. ada sesetengah org wajib makan masakan yang ada santan... gulai lemak kuning la..lemak putih la... kalo x, x lalu mkn... aku ni plak, ada pun boleh x de pn x pe... cuma sesekali tu adalah keinginan nk mkn mskn yg bersantan...

kalo dok kt kg... mungkin mslh santan ni x de sgt..sbb kebanyakan org kg mmg tanam pokok kelapa... kalo x de kt kebun sendiri...kebun org pun boleh ambik.. hehehe.. ala. mintak le... jgn le main rembat je..tu namanya mencuri tu... yg jd mslhnya, org yg dok kt area bandos nie... dh le kelapa rege mahal..santan pun boleh tahan.. mmg le ada yg mengeluh terutama org yg menggunakan santan tiap2 hari... kalo m aku yg sekali sekala ni no hal la.. nk yg berkualiti tp bila mahal merungut... gitew le gayanya..

tp baru2  ni dlm buletin utama ada mendedahkan mengenai masalah santan kelapa... iaitu sikap peniaga yang dikatakan menampurkan sejenis bahan untuk memekatkan santan kelapa tersebut.. slh satunya cecair likat dan juga sejenis serbuk... kata wartawan tu ia mungkin gelatin... isk..isk.. terukkn... kita ni beria2 le beli kononnya santan kelapa segar.. tp hakikatnya... adoiii... sbb tu le zmn skrg ni mudah sgt dpt penyakit mcm2.. santan segar pun jenis yg x ori...

Mulanya aku x de la ambik pot sgt.. tp bila ada sorang brader tu ckp dia letak santan tu kt rambut..last2 rambut jd gugur.. aku pn mula terpk perkara yg sama...sbb aku pn ada ambik santan tersebut dan lumurkan kt rambut.. sbb rambut aku ni mmg jenis gugur jd aku x le perasan bebenos psl rambut gugur tu...cuma aku heran rambut tk lembut pn lps pakai santan tu.. rasa mcm makin kasar je rambut aku...

anyway..kepada sesiapa yg prihatin ngan mslh2 ni.. jgn la beli lg santan yg telah pun siap di pek.. mungkin ianya juga tidak baik untuk kesihatan kita.. kalo ada insiatif lain tu beli la... walaupun mahal tp kesihatan anda terjamin.. hehehe....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan