Ahad, 9 Januari 2011

EPISOD : MARI MENGEMAS RUMAH.

huarghhhhh... mengantuknya... jam dh pun kul 11.25 mlm...mmg patut aku mengantuk tahap gaban dh nie... tp saja je nk merehatkan otak kejap..sambil2 lyn blog ngan FB...

Hari ni, aku menjadi surirumah sepenuh masa.. kerja keras ko... dr pg td sampai le ke jam angka kul 11 mlm... mmg hari ni aku nekad nak mengemas kain baju aku yg dah menimbun tahap dewa tuh.. hari sabtu tu, aku byk mendobi je...kebetulan cuaca pun elok..cecepat le aku sidai kain baju... aku cuma melipat lbh kurang ke baju anak2...

sbnrnya, bkn pg sgt mana dh pun aku start mengemas tuh.. dh kul 11 jugak lerr... bgn tido pepehal kena sediakan b/fast kt adik ngan kakak dulu.. kalo aku lmbt kang mula la... kakak bgn2 je dr tido.. " ibu, kakak lapar la "... sat g si kecik tu bgn soklan yg sama le kluar dr mulut dia.. " ibu macak apa??  adik dah lapar ni.." pg ni aku mskkn diorg bihun goreng je.. kakak cm biasa la.. tk byk songel.. dh masak dia mkn le.. tp si adik ni mcm2 peel dulu dibuatnya utk habiskan semangkuk bihun tu... itu pun last2 kene suap dek aku br le mkn...

awal2 lg aku dh ckp ngan diorg... hr ni ibu nk kemas kain baju, jgn bergaduh, jgn berebut tgk cd.. kalo adik tgk cd, kakak main game..begitu le sebaliknya. adik plak jgn menyibuk nk dok atas riba time ibu melipat kain.. sbb dia mmg pantang kalo aku melipat..sibuk le menengekkan punggung kt riba aku.. dh beso tu.. x seberapa ari lg nk masuk ampat taun...

aku plak rasa nk muntah tgk kain baju yg dh menimbun... rasa2 dh lbh 7,8 bln jugak le x settle2... hehehe.. teruk btul aku.. bygkan le penuh hall tu bila aku kluarkan seme yg mana perlu dilipat..yg mana nk kene hanger.. gitu gini kaedahnya start dr kul 11 sampai menginjak ke pukul 2 le aku br aku berhenti... oppsss..itu br separuh yg siap.. ada lg menimbun2 yg menunggu,,, aku selesaikan baju bdk2 dulu.. lipat pastu susun siap2 dlm drawer yg sblm ni dh mcm kapal karam... baru lega separuh.. aku berhenti makan jap.. itupun aku pulun bihun tu dulu.. hubby aku plak dh beli taugeh.. suruh aku wat msk lemak putih... sblm tu dia pn dh bantai bihun tu...

lps mkn aku berhenti mandi..ekeke.. dh dekat kul 3 br aku mandi... pastu rehat2 kejap... dlm kul 4 tu barulah aku masak nasi.. alee...aku msk simple je... setengah jam seme dh beres...  taugeh masak lemak putih, telur dadar n sambal tumis tauhu ngan ikan bilis.. senang je kan... yg penting masak lemak putih tu.. feberet hubby aku ngan anak2... dgn disuap oleh abah, mkn byk le skit yaya.. kakak tok sah cerita le... bertambah2... dia kalo ngan masak lemak putih ke kuning ada plak sambal tumis ngan telur...mmg x hengat mkn... kalah ibu ngan abah... hahaha... tgk size le kan kakak...

pastu sambung lagi melipat dan melipat... itu sampah-sarap aku x usik lg... anak2 plak dh menggelisah nk main kt luar... aku paksa hubby aku lyn anak2 sementara aku melipat kain baju tuh... yesss!!!! menjelang kul 7 baru lah beres semua kain baju aku... siap dh siap dilipat dan disusun.. fuhhh... lega rasanya tgk rak baju tersusun je... pastu time utk menyapu sampah wal sarap pulak... aku siap sound hubby aku suruh dia tolong.. hehehe.. dh siap kene2 perli tu br lah dia nk tolong...  abis menyapu br le aku mengemop... pastu berhenti dulu.. nk mandi ngan solat plak...

korang ingat rumah dah clear.. kain baju dh selesai..keje aku dh abis ker??? huhuhu..ada lg keje menunggu.. tp aku dh nekad mls nk memeningkan kepala...maka aku tetap menggagahkan diri... SETTTT... lps solat isyak, aku start plak mengosok baju sekolah anak2 ngan baju keje hubby aku... utk dia stock seminggu terus... mls nk dgr dia membebel, kalo aku lmbt bersiap time nk pegi keje... mula2 nk gosok utk sehari 2 je..pastu dh alang2 baik le aku gosok utk seminggu terus... time rajin aku bkn dtg tiap2 hari... sambil2 mengggosok tu aku basuh baju.. yg tu lantak pi le sbb mesin tu yg buat keje... dh selesai menggosok, pi lak sidai kain tuh... pastu br le aku dpt bertenet... kul 11 br siap... pinggang pun dh kemain sengal dh..dh mcm OKU plak aku berjalan...

ok le..perut aku rasa cm nk mintak di isi je.. nk tgk le apa yg ada.. kalo mls kang aku terus je tido.. hubby ngan anak2 dh lama berlayar dibuai mimpi... jap lg aku plak akan menyusul... SLMT MLM DUNIA....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan