Jumaat, 7 Januari 2011

JOM MAIN MASAK2 : CENDAWAN GORENG

Jom main masak2 ni saje jer aku nak kongsi ngan korang resepi ke petua ke yang senang2 je.. ala yang budak2 pun boleh buat..hehehe... aku bkn pandai masak pun.. tp setakat nak makan untuk keluarga tu boleh lah... maklum le sejak umur akak meningkat ni jawatan kt dapur pun meningkat jugak le.. kalo dulu setakat 'kitchen helper' je... la ni di upgrade skit le jadi 'chef' muda'.. hahaha.. perasan sungguh.. ala.. itu pun kalo kenduri kendara keluarga terdekat sahaja... masih lagi dengan tunjuk ajar org yg lebih tua.


Korang mesti penah makan cendawan goreng kan??? sejak dua menjak ni cendawan goreng ni merupakan makanan kudapan yang boleh dikatakan femes le.. nak2 pulak sejak ianya dijual bersama2 dengan tepungnya sekali.. suatu ketika dahulu mmg berebut2 org membelinya.. maklum le benda baru.. tp lately rasanya orang dah mula beralih arah ke potato spring plak...memang meletup2 dipasaran ketika ini...


ok lah, sambung balik citer psl cendawan goreng tadi..  x tahu le korang penah mengalaminya ataupun tidak.. aku ni bkn le jenis cerewet sgt bab2 mkn ni.. tp kekadang ada jugak benda2 yang kurang masuk ngan tekak aku.. ha, apalagi.. cendawan yang digoreng ngan tepung khasnya itu.. kalo mkn tu mula le aku rasa cam lain mcm je..padahalnya aku mmg suka bebenor ngan cendawan goreng tu... bukan semua la.. sbb ada sesetengah org yang menjual tu diorg buat ramuan tepung tu sendiri...


so, ada sekali tu aku balik ke kg.. slps adik aku ambik aku ngan anak2 kt bus stand ( masa tu aku balik kg naik bas aje ) kitaorg mkn2 kt esplanet temerloh.. masa tu kira dh time org mula nk minum ptg la plak...maknanya makanan cam pisang  goreng, keropok lekor dn lain2 mula dimasak... kt situ ada la seorang pak cik yg jual makanan tersebut termasuklah cendawan goreng... aku ni kn jenis mmg kalo nmpk cendawan goreng mmg xcited nk membeli.. walaupun aku tahu kekadang bkn best sgt pun... tp sekali aku rasa cendawan goreng tu.. eh cam ok je rasanya... yang aku perasan pak cik tu cuma menggunakan bancuhan yg sama seperti mana dia menggoreng pisang dll. cuma rasa cendawan tu tawar skit la... tp ok laaa...  next time tu aku pi plak ngan hubby aku bwk anak2 lepak situ.. anak2 aku suka sgt g situ...ntah apa yang menarik sgt x tahu le.. budak2 kot... aku beli lg cendawan goreng tu.. hubby aku kata sedap.. kakak, anak aku pun suka sgt mkn.. akceli kakak ni memilih gak le rasa2 cendawan ni...kalo dia rasa x sedap dia x mkn...


nak dijadikan cerita, aku pun mendapat idea untuk membuat cendawan goreng ni menggunakan bancuhan tepung seperti membuat bancuhan tepung goreng pisang.... ala..sesaje je tgk test btul ke pak cik kt esplanet tu buat cenggitu... lepas di goreng..ermmm..sedap gak... lbh kurang je rasanya... Manalah tahu kot2 ada yang cuba nak merubah rasa time2 boring x tahu nak makan apa... Meh kita cuba...



gmbr sekadar hiasan.


CENDAWAN GORENG SUKAHATI AKU..

cendawan tiram
200 gram tepung gandum
50 gram tepung beras
sedikit garam dan gula
air untuk membuat bancuhan tepung
sedikit kunyit ( sukahati le nk guna ke tak )
minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara-caranya :

  1. Basuh cendawan dengan bersih dan toskan.
  2. Campurkan tepung gandum & tepung beras dalam bekas dan bancuh dengan air seperti membuat bancuhan pisang goreng. Pastikan bancuhan itu tidak terlalu cair, supaya tepung tersebut boleh menyaluti cendawan nanti. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. ( ikut citarasa masing2 la )
  3. Panaskan minyak di dalam kuali.
  4. Setelah minyak panas. Celupkan cendawan ke dalam bancuhan tepung tadi dan goreng sehingga garing.
  5. Angkat dan toskan. Sedia dimakan begitu sahaja atau dicicah dengan sos cili..
  6. Selamat mencuba...hehehe....
Sekian, terima kasih.

Lain kali kita main masak2 yang lain plak yeaaaa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan