Rabu, 30 Januari 2008

Makanan Favourite Anak2 Aku....

Kali aku nak wat N3 pasal makanan feberet my daughter's... kalo bleh ari2 diorg nak makan makanan nie. Nak tau apa??? Ha ni la...



apa lagi makaroni.... anak2 aku ni suka sgt kalo aku masak makaroni... atau yang berkaitan dengan mee... aku biasa masak secara goreng atau buat yang berkuah... aku ni masak merepek ajer... janji anak2 aku suka... especially yang berkuah la... mana lah tahu kan kot anak kengkawan ada yang tak berselera nak makan..apakata korang ikut resepi aku ni... Idea ni aku bega2 kan setelah selalu menatap majalah Selera.



Bahan2nya :

1. Makaroni ( bentuk ikut suka hati )
2. Bawang Putih - seulas/dua
3. Sosej/ayam
4. Sos Tiram
5. Kicap Cair
6. Kiub Ayam
7. Air secukupnya


Cara2 :
Tumiskan bawang putih. Pastu masukkan air sikit. Kemudian masukkan sos tiram, kicap cair, kiub ayam dan sosej.Tunggu hingga mendidih..Kemudian masukkan makaroni. Penggunaan garam tidak digunakan sebab sos tiram dan kicap cair sudah pun mempunyai rasa masin. Tunggu hingga makaroni lembut. Actually bahan2 yang digunakan boleh dipelbagaikan ikut suka hati...boleh tambahkan sedikit sos tamato dan sayur2an. Minyak bijan juga boleh ditambah. Air pun nak tambah ikut suka hati laa..

Aku memasak pun ikut suka hati jer.. main campak2. maklum la bila memasak tu, yang 2 orang tu menyibuk sama... semuanya kene pantas... anak2 aku jer yang kata sedap...orang ntah la... janji perut diorg kenyang.. skang dah jadi habit kakak plak.. bila mlm jer dia ckp ngan aku.. " Bu, cak mee tuk ku... " (Ibu masak mee untuk aku )..ari2 suh aku masak all about mee...tak kira mee maggie ker macaroni ker... aku pun suka tengok diaorg makan...



Ni gambar kakak yang aku sempat snap.. ketika dia menikmati makaroni kegemarannya..

6 ulasan:

  1. Silau sangat makaroninyer tuh .. Tapi senang jugak kalau anak dah ada fav food jadi senang kalau mood makan dia tak menentu. Anak den susah sikit..ada masa dia makan habis nasi or mushroom soup.. tapi selalunya idok..kita pulok yg risau...

    BalasPadam
  2. tu la..muahahah..photograper yg tak profesional yg amik... alhamdulillah..skang ni mmg kakak ngan adik tak memilih sgt makan.. tapi adik lbh suka mkn cam tweggies tu..maklum la dulu bapak bawak lori gradenia... la ni risau menengokkan si kakak tak berhenti2 nak makan jer...perut pun dh buncit..

    BalasPadam
  3. curi laa... kalo sedap tu bgtau laa... mueheheh...

    BalasPadam