Isnin, 2 Julai 2007

JOM..MAKAN..MAKAN

Jumaat malam sabtu,

Hubby ajak pi umah kawan sekerja dia yang mengadakan kenduri doa selamat coz besoknya akan melangsungkan perkahwinan. Hubby, aku ngan kakak ajer yang pegi. Mak aku tak mo pi…kebetulan adik yaya masa tu tgh tido… Umah kawan hubby yang bernama astafi tu terletak di Taman Tuanku Jaafar. Tak jauh mana dari taman aku laa…

Sampai umah astafi, jemputan tengah berselero menjamu selero. Aku plak.. rasa segan2 silu.. bukan apa tak kenal sgt ngan dema seme... hubby plak..dah jumpa kengkawan, buat tk heran kat aku yang tercangak2. Mujur aku nampak seorang wife kwn hubby. Walaupun tak rapat mana ngan dia, tapi ok la.

Hubby n da gang mula sibuk memenuhkan pinggan masing2…menu malam tuh, daging tetel masak asam pedas ( aku tak tahu ler org pahang panggil apa daging tuh..daging yang ader lekat lemak2 tuh.. ) akceli aku kenal masakan nih sejak aku berhijrah ke negeri sembilan, labu masak lemak kuning, rendang hati ngan kancang panjang, ikan masin goreng, sambal belacan dan ulam2an. Aku plak layan kakak makan dulu.. Berselera semacam pulak anak daro tu makan nasi ngan gulai labu. Aku letak ikan masin skit sebagai penambah selera dia…bersungguh2 dia makan.. yang buat dia laju makan sbb ramai budak2 kat situ..

Memandangkan malam tu, perut aku tak berapa selesa. Aku Cuma bercadang nak makan skit jer..so lepas hubby aku selesai makan..aku la plak take over... amik nasi skit..beserta ngan asam pedas tetel & rendang hati kacang panjang tu jer… Alamak… skali rasa asam pedas tu..sedapnyer… nyummm….dagingnya btul2 lembut.. aduih...tak terkata sedapnya...sebelum ni bukannya aku tk penah makan pun...tapi daging tak la selembut yang aku makan kali ni..nak tambah segan dah...maklumla kebanyakan jemputan semuanya dah selesai makan... nyesal aku amik asam pedas tuh skit.....nak jumpa yang sedap camtu bukannya senang....

Sabtu yang ditunggu2...

Lepas jer solat subuh...cecepat bersiap..nak gie kedai beli bahan2 nak masak ari tu... Malam tadi aku tanya mak ...besok nak beli lauk apa...mak cadangkan beli ayam... ingat pagi ni..nak buat cucur udang ( nak ikut resepi luna )...buat breakfast... beli ayam dan bahan2 nak buat cucur udang serta kawasan yang sewaktu dengannya... dan tak lupa... solivite untuk kakak... sampai jer umah...dengan bangganya aku menyediakan bahan2 utk dibuat cucur udang... kalo tak silap aku, luna kata bancuh ngan air panas... aku pun konon dengan pandainya...membancuh bahan2 tersebut... kuali dah diperhangatkan... aku pun masukkan bancuhan tu ke dalam kuali. Skali tengok..eh..apsal nih??? Lembik semacam jer... lain mcm jer...lorrr....aku salah bancuh ker??? Waaa..cucur udang aku tak menjadi... lembik semacam..walaupun rasanya sedap.... iskkkk..isskkk..iskk...sedihnya....tapi kakak laju jer makan... hubby aku pun tanya naper cucur udang ni camni...rasa sedap...rupa hancusss....

Tengahari tu, aku buat nasi ayam..tih..tih...dah lama tak masak nasi ayam... aku blajar buat nasi ayam nih ngan mak aku. Pastu pandai la aku menokok tambah, untuk upgradekan mutunya. Maklumla memula buat tu mmg laa tak sedap mana...tapi bila dah berkali2 mencuba tu, hasilnya kira ok laa... Janji apa yang aku masak, hubby dan anak2 aku suka makan. Yang paling penting...aku dah tak menggunakan ajinomoto dalam masakan aku... selesai memasak aku menikmati ngan mak dan kakak....

Ahad...

Tak puashati ngan cucur udang semalam. Aku repeat semula pagi tu…tapi kali ni aku buat bancuhan biasa ajer..gunakan air sejuk. Yuhuuuu..kali ni menjadi…lembut dan sedap….tapi kalo ikut rasa, yang semalam lagiiii sedapppp…apapun thanks la luna sebab sudi kongsi resepi nih… ni aku nak ngumpat skit laa…pasal opismate aku, seorang mak cik… dia mmg pandai memasak…dan slalu ikut kelas memasak. ( yang berbayo ler ) dia selalu promote kuih tu kat kengkawan ..pehtu citer itu..citer ini…tapi bila orang minta resepi atau ajarkan sesuatu mesti dia jawab… “ I belajar ni bayar tau..”… begitu la ragam manusia ni kannnn…..

4 ulasan:

  1. amboiii...makan2 ajer la ko yerrr...asam pedas tetel tu ape yerk? cucur udang ko dah x menjadi ker? hehehehe...kena wat 2 kali la tuuu...

    BalasPadam
  2. rm : tetel tu...daging yang tepi tulang2 tu..yang ader lemak2 skit tuh...cucur udang tu dah ok dah...btul la kena wat 2 kali.. try n error...

    BalasPadam
  3. air panas tu sket je, nak layukan tauge dan kucai, lepas tu air sejuk dan tepung sdikit demi sdikit.

    lembik tak pe, jangan keras kedekung. baling anjing pun mati. ha ha ha

    BalasPadam
  4. oooo...patut laa tak jadi...salah bancuhan rupanya....

    BalasPadam