Isnin, 25 Jun 2007

PERGI TAK KEMBALI LAGI...

Ke mana aku menghilang??? Akceli banyak perkara yang berlaku pada minggu lepas. Maka seminggu jugak la aku tak masuk opis.. dan terpaksa menghabiskan sisa2 annual leave aku....

Memula isnin ( 18/06/07 ) , aku cuti pasal nak berkemas… akceli aku baru jer berpindah ke rumah sewa yang baru…kang aku ckp pindah umah kang kot umah sendiri…ye takk??? Kemas la sesikit ari tuh…ingat besoknyer nak gie keje laa…

Tengah malam selesa tuh.. hubby dapat call dr kg...kata FIL dah tenat...akceli FIL dah lama menderita sakit kencing manis, darah tinggi dan kawasan yang sewaktu dengan nyer... masa tu MIL Cuma nak kan no hp adik yang FIL nak sangat2 jumpa tuh... Pastu hubby cam marah2 kata..kalo benda2 buruk sume org salah kan dia.. pastu dia sambung balik tido... aku pun ingat FIL tenat mcm biasa. Sbb dulu penah gak sampai panggil org baca yassin kat umah. Tapi alhamdulillah…FIL ok semula…

Lebih kurang kul 4.20 pagi..aku dgr hp hubby berbunyi lagi.. aku Cuma syak 2 perkara… kebetulan ari tu hubby off..so biasa kengkawan dia selalu ajak dia buat part time.. dan satu lagi kemungkinan… memang sah lagi nyata.. tak lama pastu hubby panggil aku… cakap ngan aku.. FIL dah tak de.. Innalillah wa inna ilaihirojiun… hubby nangis..aku peluk dia..mintak dia bersabar.. dah la kredit tepon tak de… mengagau aku ngan hubby mencari public… hubby call adik dia… ckp yang abah diorg dah tak de… rupa nya adik dia tk tahu lagi.. sekali lagi hubby menangis kat public tu… dia kata menyesal selama ni dia tk bagi no hp adik dia kat family ( bukan dia yang tak nak bagi.. tapi adik dia dah warning awal2 jgn bagtau org lain ).. akhirnya FIL pergi tanpa sempat bertemu dengan anak yang di sebut2 sampai menutup mata…

Kitaorg bertolak ke kampung hubby lebih kurang kul 7.20 pg…maklum la aku pun terkial2 menyiapkan segalanya… ntah la serba serbi jadi kelam kabut… kain baju bukannya sempat nak berkemas lagi. Sume cari dalam plastic hitam.. Hubby pun asyik arahkan aku cepat jer… geram nyer aku… aku ni nak siapkan anak2 lagi..itupun nasib baik mak aku tolong2 gak mana yang patut.. kitaorg naik satu kereta jer ngan BIL. Memang laju giler BIL bwk keta…aku nak terlelap pun bimbang takut jadi apa2 lak… family diorg asyik tepon bagtau perkembangan…sampai kat kg hubby di kemaman lebih krg kul 11.30. SIL aku call kata FIL dah nak di bawak ke tanah perkuburan. Sampai kt umah tgk summer dah gerak ke kubur. Cuaca masa tu mmg terasa begitu terik.. aku ni dengan perut yang kelaparan teramat sgt. Kitaorg sume tk sempat makan... tapi diaorg tunggu SIL aku yang dari melaka sampai.. dekat2 setengah jam gak laa... tapi yang membuatkan hubby ngan adik2 yang terkilan, diorg tak leh tgk muka FIL. Ade hamba allah kat kg tu bgtau.. ( yg katanya tau pasal agama laa ) tak leh buka, kalo buka nanti jenazah kena mandi semula. Ntah la tak paham aku... aku sebenarnya sebelum ni rasa biasa sahaja... tapi bila aku tengok jenazah FIL tu...hati aku tiba2 jadi sebak... beberapa kali airmata aku hampir menitik... mungkin aku memikirkan hubby..sbb aku pun penah mengalami perkara yang sama...aku paham akan kesedihan yang dia lalui tu...bila SIL sampai terus sahaja jenazah dikambuskan secara perlahan2...

Akhirnya... dalam keadaan panas terik ( kg hubby aku dekat ngan pantai ).. FIL aku selamat di kebumikan... Ya Allah..Ya Tuhan..kau tempatkan lah abah di sisi orang2 yang beriman.. semoga roh abah aman dan damai di sana...
Cerita disebaliknya....

-Semua menceritakan betapa abah terkilan tk dapat nak bertemu ngan BIL... BIL hanya mendiamkan diri bila kakak2 nyer menegur sikap BIL.. tapi aku tahu BIL pasti menyesali apa yang berlaku... Harap dia dapat mendapat ikhtibar serta menginsafkannya..

-Hubby aku lak cakap ngan aku dia terkilan sbb tak dapat nak tgk muka dan cium abah dia buat kali terakhir. Aku nasihatkan dia..aku ckp..yang dah pergi tu biarlah dia pegi ngan aman. Jadi abg hargailah apa yang ada di depan mata. MIL masih ada jangan malu atau segan untuk peluk dan cium dia setiap kali jumpa dia. Nampaknya.. hubby aku cuba apa yang aku ckp kat dia sebelum kitaorg balik semula ke seremban. Aku tengok MIL sendiri pun nak anak dia buat camtu.. cedih aku tgk....

p/s ;1. moral of the story.. hargailah org tua kita selagi mereka masih hidup…
2. aku kat kg hubby sampai tghari jumaat.. ptg tu gerak balik seremban..

3 ulasan:

  1. sedey la pulak aku baca entry ko nihhh...apepun yg pegi tetap gak pegi...kita yg hidup ni teruskan kehidupan mcm biasa...betul ko nasihat laki ko tu, hargai apa yg masih tinggal nihhh...al-fatihah buat FIL ko...amin...

    BalasPadam
  2. Al-fatihah buat arwah FIL.... Menyewa kat mana skg?

    BalasPadam
  3. RM : Tima kasih.
    nbk466 : menyewa kat seremban jaya gak.. cuma tukar lorong ajer...

    BalasPadam