Rabu, 27 Jun 2007

KAKAK... OH...KAKAK


Malam tadi kakak melalak lagi..pening kepala aku dibuatnya. Badan penat, rasanya nak jer aku tangankan... aku pun tak tahu apa yang dia nak. Bila dah melalak tak henti2... dah pujuk tak jalan..mula la abah nyer naik hangin...abahnyer masukkan dalam bilik ..pehtu tutup pintu... lampu sumer tak pasang... biar di melalak sorang2 dalam bilik... tapi aku rasa zalim sungguh bila hubby wat camtu. Aku kesian sungguh ngan kakak... aku nak bukak tapi hubby tak bagi... adalah dalam 5,6 minit dia kene kurung... sian aku dengar dia menangis... bila dah tak tahan, aku bukak gak la...aku pujuk dia..aku cakap ngan dia berhenti nangis...kang kene kurung lagi... berpeluh2 dia...aku Tanya dia “kakak nak susu ker?”.. dia angguk... sambil teresak2.. dah mula nak berhenti menangis.. dapat jer susu baru diam... pastu hubby pun pujuk dia balik.. lepas hisap susu...bangun jer terus senyum2... sambil2 sedut2 hingus.. tu la akibatnya menangis beria2 sgt..aku ckp ngan dia…. Bukan nya sebelum ni aku tak tanya dia nak susu ker tak...tapi saja jer nak naikkan darah ibu ngan abah yang tengah kepenatan....

Pagi tadi..kakak ok jer bila antar aku nak gie keje... selalunya melalak jugak.. tapi waktu dia bangun, aku tengah iron baju...merangkak-rangkak mendapatkan aku .. agaknyer kepala tengah mamai baru bangun tido, tk larat nk jalan lagi. Pehtu baru la aku gie mandi...aku ajak dia mandi skali. Dia angguk. Bukan mandi pun...dia main air jer...agaknya pastu dia rasa segar..tu yang tak mengamuk waktu aku tinggalkan dia….siap lambai2 aku….

Kelmarin, kakak dapat “ball” (bola).. sejak balik dari kemaman...kakak suka pulak main bola.. sian aku tengok dia…sampai seremban jumpa la bola kecik dia yang dah kempis.. yang tu laa..di baling2 nyer… last2.masa pi pasar malam…jumpa bola.. aku suh abah dia beli…dapat laa dia main baling2… seronot laa.. pasni bleh la ajak cik de, cik teh ngan pak cu dia main bola.

Sejak dua menjak nih..kakak dah mula belajar speaking…kuang2..kuang2.. selama ni kakak memang susah nak di ajar.. tapi dia suka mendengar… so skang dia dah tahu.. sebut cat ( kucing ) yang selama ini di panggil meowww.... rasa tercabar kot tengok sepupu dia dah pandai speaking... hihihihiiii… dan beberapa perkataan yang mudah.

Kakak memang tak suka tengok apa2 citer kat tv. Tapi kalo time iklan.. dah nak lelap pun kakak sanggup bangun. Tak berkelip2 tengok iklan. Iklan yang dia paling suka… lagu montage tv3 ngan iklan DiGi yang orang terbang tuh….kakak jugak layan lagu Hindustan ngan tamil… sambil baring masa hisap susu pun leh gerak2 kan perut dia..menari la tu…

Sejak pindah umah baru, kakak dah kurang dengan aktiviti menyepah2kan barang2 kat dapur…sebabnya dapur tu kecik…agaknyer nak dok dapur pun dia boring…kalo tak, abis pe bersepah sana sini… naik migraine aku nak mengemasnyer semula…

Aku panggil kakak, ‘Raja Lawak’… sbbnyer apa2 yang dia buat.. adik akan jadi tukang gelak.. memang ngam laa 2 org tuh.. tapi kakak selalu dajalkan adik.. mentang2 la dia besar...selalu jer adik jadi mangsa cubit, gigit, sepak dan kawasan yang sewaktu dengannya tapi adik pun dah pandai dajalkan kakak gak..bila baring2 adik selamba jer tarik rambut dia... dah menjerit kakak bila rambut kena tarik...

Walaupun kakak selalu buat perangai...selalu buat ibu naik angin... ibu tetap sayangkan kakak... kakak ngan adik adalah permata yang tk ternilai harganya bagi ibu...

p/s: patut n3 nie post smlm...tp smlm sibuk sgt gie cari hamper utk boss Z yang baru saja melahirkan baby girl jumaat lps.

3 ulasan:

  1. memcm hal anak ko yg itu yerkkk, bebudak nakkan perhatian mcm tu laaa...padahal rasanya dah bagi terlebih perhatian dah kan...biasalah ragam budak2, kena pandai layan diorg nihhh...tapi tgn tu tolong ler jgn lepas, kalo dah termula dia dah sedap dah nak menangan pastu nanti....

    BalasPadam
  2. Selalunya gitu ler...sang suami yg terpaksa KERING HATI menjadi 'bad guys' utk beri hukuman berat utk anak2...dlm hati mmg kesian jugak tapi apakan daya...

    BalasPadam
  3. rm : aku jrg menangan anak2..kdg2 tu saja jer...nak bg dia takut... tapi anak aku tu kan degil mana heran...

    nbk466 : saya sbnrnya takut kalo suami saya naikkan tgn ker apa...sbb tgn dia beso..dia kata skit tapi dah saya yg kena masa bergurau pn sakit..inikan pulak anak saya yg kenit lagi tuh...

    BalasPadam