Selasa, 2 Oktober 2007

Penawar

Memang betul lah anak2 ni sebenarnya penawar. Sebab tu la, walaupun susah ke senang ke, aku tetap nak tengok diaorg membesar depan mata. Tengok perubahan diorg step by step.. walaupun kadang2 perangai diorg benar2 menguji tahap kesabaran aku... sabar..sabar..itu la cabaran bila menjadi seorang ibu... berbanding dengan hubby, aku memang tak sampai hati nak tangankan anak2.. (kadang2 terpaksa gak tangan2 kan skit2). Mungkin berbeza kot naluri org yg melahirkan dengan yang tidak...

Alhamdulillah..kakak skang dah nak masuk 1 tahun 10 bulan..lagi 2,3 hari jer...kakak pun nampak semakin bijak.. tu la yang sebenarnya yang buat aku seronok sangat tengok perkembangan anak2... memacam la aku tengok perubahan dia...tapi sebenarnya dia banyak mengikut apa yang kita lakukan.. antara perkara2 yang kakak buat misalnya, nak isi susu sendiri dalam botol. tolong aku cuci pinggan, tolong aku sidai kain....pendekata apa yang ibu dia buat semua dia nak tolong la.. ader masa tolong menyibuk pun yea...tapi aku layankan semua apa yang dia nak buat.. mcm semalam..lepas aku cuci pinggan, aku ajak dia sidai kain pengelap yg baru lepas aku basuh..aku ajak tu bukan apa, tak mo dia kaco yaya tgh tido... lepas jer sidai kain tu, dia ckp ngan aku " bu..nak awak" (ibu nak bawak)..rupanya dia nak bawak masuk baldi tu..aku pun bagi laa... yang bestnya dia siap hantar baldi tu kat bilik air.. kat tempat baldi tu biasa aku letakkan... geli hati aku tengok gelagat dia..

satu lagi pantang kalo dpt buku..ntah apa2 dibacanya.. kalo aku tanya kakak buat apa??? dia jawab mengaji...hihihi...kdg2 sebijik cam org mengaji bunyi nyer...
skang aku cuba2 la ajarkan dia alif, ba, ta tuh... Mudah2an terang hati dia...Kalo buat auta pun dia pandai gak...org nak mrh pun tak jadi ngan dia..

cuma skang aku nak ajar camner nak buang air kat bilik air... ader skali tu, dia tak mo pakai pampers...bila time nak kencing pandai plak dia beritahu...cuma aku la yg tak confident lagi...kene ajar dia pelan2...tapi apa yang aku perhatikan kakak nih.. kalo kita marah kat dia makin dia melawan...tapi kalo kita cakap bebaik ngan dia..insyaallah... dia nak dgr....

apapun kakak sayang sangat kat adik yaya...cuma kekadang datang angin dia, selamba jer di tendang nyer adik yaya...selebihnya dia tak leh kehilangan adik yaya...tido pun mesti nak pegang2 tangan...pehtu raba2 telinga. kadang2 nak gelak gak tengok perangai anak2 nih...sebab tu la, bila ader masalah skalipun, bila tengok muka anak2, lega skit rasanya...

tak tau la aku camner gamaknya orang tu sampai hati nak dera budak2 erkkk.. aku rasa pokok pangkalnya pada pegangan kita ye dok... kalo rohani tak dijaga...tu la menyebabkan kita hilang pertimbangan.. semoga kita menjadi insan yang sentiasa mengasihani sesama umat....

12 ulasan:

  1. tul tu...orang yang tak de anak...takkan dapat rasakan naluri seorang ibu...kasih sayangnya ...indah..syahdu..takleh diungkap dengan kata-kata..sape nak rasa...beranak dulu..muahahaha...

    BalasPadam
  2. huhuhuhu...tahun depan nak kena ader anak lerrrrr nampak gayanyerrr...waawawawaaa...dah cat rumah yerrrr...aku pun nak suh si yati cat umah aku la nak raya niiii....jeles aarrrr kat korg...

    BalasPadam
  3. haah...dah cat umah dahhh...lawo dok???? hihihi.....mujur ada yati...

    BalasPadam
  4. umur anak dekat yeik. sama lah kita...

    BalasPadam
  5. dekat2 ni...memang letih la skit cikdinz... sbb sama2 kecik lagi.. semua nk kan perhatian....

    BalasPadam
  6. Betul ler tuh..PENAWAR tuh sbb nak telannyer seksa (pahit, etc) sbb nak layan perangai memasing..he..he..he...

    BalasPadam
  7. betul tu,kite pun x tau nak jelaskan mcm ne sayangnyer kite pada anak2..susah nak xplain..merekalah buah hati pada semua yg bergelar ibu..

    BalasPadam
  8. NBK466 : sebenarnya itu la penawar.. itu la pemanis... mmg btul la...bila buat perangai tuh... aduhhh..sakit kepala.

    MamaRanggie : Btul tu mama... walaupun bapak diorg skalipun tk kn memahami @ merasakan perasaan yang sama ngan kita.

    BalasPadam
  9. permata hati...
    intan payung...
    emas berlian...

    itulah ibarat anak-anak...

    BalasPadam
  10. Salam Kasih ..

    Selamat Hari Raya Aidilfitri .. Maaf kalau ada salah and silap sepanjang perkenalan kita di alam maya nieh ye .. semoga gembira2 selalu di hari raya nanti:)

    BalasPadam
  11. cikdinz : btul tuh sesangat la tu cikdinz...

    yati : Selamat pulang ke tanah air.... mesti meriah ray tahun ni kan....

    BalasPadam