Selasa, 23 Oktober 2007

Citer Raya Part 1....

Selamat Hari Raya kengkawan sumer... Seronok ker beraya kali nih???? Mesti la kan, terutama yang tahun ni bertambah ahli keluarganya atau sebagainya. Tak terkecuali aku la...tahun lepas sambut raya bertiga, tahun ni dah berempat... Maap ler terlambat plak meng’update’... Pc problem mengong skit... nampak cam dah suam2 kuku la yea citer pasal raya aku nih...

Seperti yang dah aku war-warkan ari tuh, kali ni aku sambut raya di kg hubby di Kemaman. Ini lah kali pertama aku menyambut raya di kg hubby... Rasa cam biasa jer..
Sebenarnya beraya kat rumah hubby lebih gamat n meriah sbb adik beradik hubby ader 9 orang... oh yea, sebulan yang lepas adik hubby baru jer melahirkan anak yang kedua.. baby girl...kira cucu yang ke-6 MIL aku la...Namanya Puteri Anis Batrisya. Coming, kakak hubby plak...Hui mana tak meriahnya… Aku plak dah naik pening dah…nak nak nyer time anak2 meragam…muehehehehhh…. Nanti la aku uploadkan gambar raya we’ll ekkk….


Walaupun dalam hati ni teringat2 rendang, lemang dan segala mcm masakan mak aku.... cedeynya aku... kat kg hubby lak lebih kepada cam wat nasi himpit kuah kacang, laksa, nasi dagang n sate. Makan tetap makan.... tapi perut aku tetap teringatkan nasi putih yang pasti aku makan bersama rendang mak... alahai... lagi satu, aku rasa dah masuk 2 tahun dah aku tak dpt mkn gulai ayam kampung... sejak kebelakangan nih ayam2 tok ki aku dah tak berapa membiak dah...lebih2 lagi sejak senapang kepunyaan tok ki aku di ambil oleh pihak berkuasa ( bukan sbb apa yea... faktor usia tok ki aku yang tidak lagi melayakkan dia memiliki senjata api )... maka ayam2 itu terdedah la kepada musuh2 spt musang, biawak dsb. Kalo tak..gulai tuh yg paling peberet we’ll semua.....maka tahun ni, mak aku tukar la beli ayam pencen, ala2 ayam kampung la kununnya.....

Yang lagi cedeynya korang...baju raya yg sedondon ngan anak2 aku tuh tak siap... Terpaksa la aku memakai baju untuk second choice... yang pasti kaler tuh menepati tema family aku (hubby, aku n anak2 )... Hui...korang,adik2 aku tahun ni pakat2 cat umah...bagus derang....

Aku beraya di Kemaman sampai raya ketiga... Raya pertama, pegi beberapa umah saudara hubby sekitar perkampungan situ gak laa... Pastu dah tak de aktiviti... hubby ajak aku beraya kat umah Pak Sedara aku di Kuantan. Cantekkk sesgt laa... Sampai sana lewat gak laa...diorg sumer dah nak balik ke kg masa sampai tuh… Dapat la jumpa ngan sesepupu aku… Biasalah kalo dah berjumpa…..Riuh sakan la bercerita.. hubby aku lak jenis yg mudah masuk ngan sesapa…. Raya ke-2, barulah pegi ke rumah pak sedara hubby yang jauh skit…itu pun dekat Geliga jer….ader la 2,3 buah rumah yg we’ll pegi…

Hubby aku plak ntah apa2…janji ngan hubby puteri1 nak balik ptg raya ke-2…tapi ntah dia tuko planning plak…balik pagi raya ke-3..kebetulan ari tuh sepupu aku ader wat kenduri cukur jambul anak dia…kt kg belah arwah ayah aku….Walaupun ayah aku dah meninggal lebih 21 tahun tapi hubungan aku ngan keluarga ayah tetap erat, memandangkan mak aku tak de adik beradik yang lain….ingatkan sempat jumpa family puteri1…tapi masa we’ll sampai tuh dia sekeluarga baru jer gerak balik ke rumah mak mertua dia…tak de rejki kami nak bertemu pada hari raya kali nih… ( tak raya pun bleh jumpa gak kan cik de??? )


Balik ke kg aku…we’ll beraya sakan skit la…paling jauh sampai ke Segamat…. Raya ketiga tuh,,memula pi kenduri cukul jambul anak sepupu aku kat Kg Mengkarak. Kat situ gak, Wan aku (mak kepada arwah ayah aku ) tinggal di situ…dapat la aku berjumpa ngan mak2 dan bapak2 saudara serta sepupu sepapat… Ke Segamat plak we’ll beraya di rumah sedara angkat family aku… hubungan ni terjalin sejak drpd zaman jepun lagi… sejak drpd zaman moyang aku…tapi sampai skrg hubungan tu masih diteruskan….rasanya utk diperingkat anak nih dah makin jauh laa…dah tak rapat… tapi peringkat mak aku masih rapat lagi la… Layanan yang diterima mmg first class laa…rasa nak pecah perut, bila ‘non-stop’ dihidangkan dgn bermacam2 makanan….

Rasa happy la bila dpt bawak mak & tok ki aku jenjalan… walaupun minyak keta ‘disponsor’…muehehehhhh….ok la korang tu laa sedikit sebanyak citer raya aku…

5 ulasan:

  1. jalan, jgn tak jalan.
    kat kemaman takde buat rendang ke..

    BalasPadam
  2. tuh la...ntah apa2 je si nazri tu janji...hubby aku punyala semangat...maklumla geng dia nak sampai sebelum balik sepang...last2 tunggu punya tunggu tak de balik gak...emm confirmla tak sempat jumpa...datang umah la boleh...kita beraya kat umah aku kat ampang nih...okey tak?

    BalasPadam
  3. cikdinz : buat jugak..tapi tak berapa glamer arr..buat utk mkn keluarga jer...

    puteri satu : sori laaa...laki aku pening skit...bila janji tak pk...

    BalasPadam
  4. x dpt jumpa puteri1, jumpa puteri2 pun cukup la yerk, heheheh...geram nengok anak2 ko, makin comel...tapi bila time mkn kuih raya, dua2 org jadi comot...muehehehe....

    BalasPadam
  5. muehehehhh...makin comel..makin byk ragam..makin byk mulut... pening kepala aku melayan karenah diorg... dua2 mcm ulat beluncas..tk bleh dok diam.. sian tok ngah ngan moyang kene layang diorg kn..kan...

    BalasPadam