Khamis, 19 Mei 2011

SELAMAT HARI IBU.. (biarpun dh terlewat)


Bulan mei tiba kembali.. dah pertengahan pun.. aku pulak baru berkesempatan untuk menulis. Sibuk sangat kah aku?? Nanti bila berkesempatan aku akan tulis tentang ‘kesibukan’ aku itu…

Mungkin sedikit terlambat kot.. orang lain dah pung pang-pung pang tentang sambutan hari ibu… tp tak pe la.. aku tetap ucapkan selamat hari ibu untuk semua yang bergelar ibu, emak, mama,mummy,amma, ummi dsb. Kerana kita semua ada seorang ibu.





 Saat yang paling manis aku rasakan ketika kemeriahan sambutan hari ibu ini bila aku menjadi salah seorang finalis Hari Ibu anjuran harian metro. Kalau tak silap aku pada tahun 2008. Aku pun tidak menyangka kerana aku menulis tentang ibu tanpa mengharapkan kemenangan. Mungkin juga rezeki aku pada tahun itu. Harian Metro mengadakan majlis Hi-Tea di Hotel Nikko. Pemenang utama setiap kategori akan diumumkan semasa majlis berlangsung. Malangnya emak aku tidak berjaya menjadi pemenang untuk kategori Ibu Tunggal. Tapi hadiah yang diterima agak berbaloi jugalah bagi penyertaan aku yang sekadar suka-suka ketika itu. Barangan Secret Garden bernilai rm100, set barangan Avon dan juga Baucer membeli-belah di Tesco bernilai RM1500. Dengan Baucer itu aku dapat membelikan beberapa peralatan elektrik untuk kegunaan emak di kampung. Antaranya ketuhar elektrik, Hand Mixer, Blender, Radio, Toaster, Tv (ketika itu digunakan oleh adik aku) dan juga Mesin jahit elektrik (kononnya untuk aku belajar menjahit).. Ketika ini seme yang konon2 diguna oleh kami itu telah pun dihantar ke kampung semula.
Sebenarnya pada tahun ini, aku memang ada menulis juga untuk peraduan yang sama bersama sedikit harapan. Harapan agar menjadi pemenang.. Tapi entahlah ye.. kadang-kadang bila kita mengharap perkara tersebut mungkin tidak menjadi. Doa2kan saya berjaya ye..tapi kalau dah terlepas keputusannya melepaslah nampak gayanya.. L
Ketika ini sebagai seorang anak, aku diuji dengan kesihatan emak. Selepas diuji dengan kanser endotrium, kini buah pinggang emak pula semakin lemah dan hamper gagal berfungsi.. Ya Allah banyaknya ujian Kau hadirkan untuk ibuku…
Dan sebagai seorang ibu pula aku sedang melalui suatu proses yang mana suatu ketika dahulu dilalui oleh emak aku.. iaitu proses mendidik dan membesarkan anak-anak.. Ujiannya juga besar.. kalau aku gagal mendidik dan mencorak mereka mungkin akan berlaku kepincangan setelah mereka dewasa. Aku bukanlah manusia yang terlalu mementingkan kesempurnaan.. Cuma aku mahu apa yang aku sampaikan kepada anak-anak itu mampu menjadi sedikit panduan kepada mereka suatu hari nanti. Mungkin ketika ini mereka bosan mendengar leteran aku… tapi percayalah anak-anak ibu, leteran ibu bukan bermakna ibu tidak menyayangi kalian. Tapi ibu mahu kalian menjadi anak-anak yang berguna. Seperti mana suatu ketika dahulu ibu mendengar leteran daripada ‘tok’ dan ‘moyang’ kalian….


2 ulasan: