Khamis, 26 Mei 2011

JOM MAIN MASAK2 : CHAR KUEY TEOW..

Yeepiii… musim berpantang telah pun berlalu… ahakss.. moh kite cerite pasei makan pulok…
Kali ni aku nak letak resepi char kuey teow la pulak… kuey teow adalah feberet aku..tak kiralah masak macamana pun.. tapi aku paling suka kalau kuey teow kerang yang dimasak dengan api besar tu. Dulu masa aku memula kerja kat NS, aku telah diperkenalkan oleh kengkawan sebuah restoran cina yang halal. Nama restoran tu RESTORAN HAPPY. Kat situ ada satu stall yang menjual kuey teow kerang yang sangat best. Tapi sekarang tempat tu dah menjadi kenangan je sebab restoran dah tutup.
Akceli, once upon the time, aku letak gambar char kuey teow yang aku masak tu kat dalam fesebuk.. pastu letak pulok gambor budok yang memang hobi dia makan. Memang nampk merioh lee..hahaha.. Budok tu pun memang sejak kecik aku dah sogok dia makan kuey teow… sebab tu dia jadi hantu kuey teow..
Pastu ada lah kengkawan yang nok mintok resepi… udoh aku bagi tapi aku tak buat molek2..payoh pulok kawan aku nok paham.. maka aku gagahkan diri menaip resepi tersebut untuk ditempekkan ke dalam blog..
Ini char kuey teow cara aku lah.. biasalah bak kate omputih practice makes prefect.

char kuey teow....

budak ni memang dia suka makan..hehehe

CHAR KUEY TEOW
Bahan-bahan
1 bungkus kuey teow
15 ekor udang
Sedikit isi kerang ( sekiranya ada)
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
Sedikit sos tiram
Kicap manis secukupnya
Bahan perasa : garam,gula dan ajinomoto/stok ayam (kalau ikut aku, guna secukup rasa)
Sedikit daun kucai
Taugeh ( dalam 2 genggam )
2 @ 3 sudu besar Cili boh/cili kering
Minyak untuk menumis

Cara memasak :
1.    Ambil 2,3 ekor udang, buang kepala dan kulitnya. ( udang yang selebihnya itu cuma buang kepala sahaja.
2.            Kisar bawang putih dan bawang besar bersama dengan udang yang telah dibuang kulit tadi (isi udang)
3.           Panaskan kuali dan bubuh sedikit minyak. Gorengkan seketika udang sehingga kulit bertukar merah         kemudian angkat. Ketepikan.
4.       Tumis bahan yang telah dikisar. Masukkan sekali cili boh. Pastikan ianya ditumis sehingga betul-betul masak.
-          ( Kulit dan kepala udang jangan dibuang. Kisar bersama dengan sedikit air. Tapis air tersebut dan masukkan sekali dengan bahan tumisan tersebut. )
5.       Tambah sedikit air . Tetapi sekiranya air kulit udang tersebut telah banyak tidak perlu menambah air. Biarkan sehingga mendidih.
6.       Masukkan sedikit sos tiram dan juga kicap manis. Tidak lupa udang yang telah siap digoreng tadi serta kerang.
7.       Tambahkan bahan perasa secukupnya garam,gula dan ajinomoto.
8.       Kemudian masukkan pula kuey teow dan daun kucai. Kacau seketika.
9.       Masukkan telur dan kacau-kacaukan.
10.   Akhir sekali masukkan pula taugeh. Kacau rata dan tutup api. Ini untuk mengelakkan taugeh menjadi lembik.

Extra tip :
1.       Kita juga boleh membuat pes terlebih dahulu. Iaitu dengan menumis bawang besar,bawang putih,cili boh dan isi udang(dikisar) serta air kulit udang terlebih dahulu. Kenapa hendak buat pes?? Seperti yang sedia maklum konsep char kuey teow ini di masak dengan cepat dan terus makan  Kuey teow yang dimasak berair itu mudah kembang. Sekiranya kita ingin menjimatkan masa pes boleh dibuat terlebih dahulu. Kemudian kita boleh memasak mengikut kuantiti berapa orang yang mahu dalam suatu masa. Penggunaan isi udang dan air kulit udang tersebut aku perolehi ketika membaca suatu ruangan dalam internet tentang cara-cara membuat sos char kuey teow.
2.       Jangan masukkan udang atau kerang terlalu lama kerana ini akan menjejaskan rasa udang atau kerang tersebut.
3.       Untuk membuat cili jeruk pula. Sama macam kita makan kat kedai tu,,, caranya :
c
a.       Beberapa biji cili hijau dihiris –
b.      Cuka makan secukupnya
c.       Gula secukupnya
d.      Masukkan cuka dan gula di dalam periuk. Didihkan di atas api kemudian masukkan pula hirisan cili tersebut. Biarkan sehingga cili nampak layu dan tutup api.

Ok lah, Kepada yang berminat selamat mencuba. Untuk pengetahuan, aku pun bukanlah kali pertama memasak char kuey teow ni terus perfect. Berkali-kali juga. Insya-allah, lelama kita sendiri  dapat untuk menjadi masakan itu lebih sedap rasanya mengikut citarasa yang dikehendaki.

               
      
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan