Selasa, 7 Disember 2010

PESAN TOK WAN AKU DOLU2...

Orang tua dulu kalo nak ajar anak cucu penuh dengan kiasan... masa aku kecik2 dulu memang aku percaya dengan semua apa yang diorg cakap... dan kesannya mmg sampai skrg aku masih lagi terikut2.. walaupun skrg aku dah tahu ianya adalah satu simbolik untuk mengajar anak cucu supaya menjadi org yang tahu beradab sopan...

Antara contoh2 yang selalu tok aku ke wan aku ke bitau sejak  kecik ..

  1.  Jangan dok atas bantal.. nanti tumbuh bisul kt punggung. sapa yang x takut kene bisul..sakit wehhh... - hakikatnya mmg x elok dok atas bantal.. ye la..time tido letak plak bantal tu kt kepala...
  2. Tak baik makan x habis,nanti mati anak ayam... - hehehe..kenapa anak ayam di kaitkan dengan makan x habis.. padahal kalo kalo kita x abis makan anak ayam tu siap mati kekenyangan sbb dok perabihkan lebihan makanan tu.. moral of the story. x baik membazir...
  3. Anak dara x elok dok depan muka pintu.. nanti x laku... - ermmm, mana nk laku dah asyik menebeng jer dpn muka pintu....nak2 plak kalo dok depan muka pintu dok huha-huha bersembang...
  4. lagi satu, kalo time senja berdiri depan muka pintu - nanti kene tolak ngan hantu kera... lorrrrr..antu kera plak dibabitkn.. sebenarnya takut kita jatuh tangga, maklum ler dulu2 rumah kg mesti ler rumah yang ada tangga....kalo dah jatuh kang huru-hara plak seme org time nak sembahyang maghrib.. dolu2 kemudahan bukan mcm zaman skrg...
  5. jangan dok menyabung (duduk meniarap sambil kedua2 kaki bersilang ke atas )- nanti mati mak.. gila ko, sapa tk takut kalo mak mati cepat..nak2 plak disebabkan kita... mahunya x takut... padahalnya mmg x elok benor kalo nengok org tua cm gitu..cam x de adat btul....
  6. jangan menyanyi tepi dapur -nanti dapat laki tua... mmg huduh perangai anak dara yang memasak sambil melalak2 tepi dapur.. kang silap2 mahu naik hangit...ikan goreng hangus.. org kata takut keje jadi x sememnggah... tapi aku no komen la...sbb mak aku dpt suami yg byk umur ngan dia...(arwah ayah aku la ) hehehe... aku plak siap dpt laki muda dr aku lg..huhuhu...
  7. lepas makan, kalo x curah air dalam pinggan nanti tanah kubur jadi kering...hehehe..apa la kaitannya pinggan tu ngan tanah kubur... cuma sebetulnya kalo air x dicurahkan ke atas pinggan tu..kalo lambat basuh, susah le nak cuci pinggan tu...
  8. jangan buat bising malam2,nanti datang dek antu..nak2 lak kalo main benda2 yang berbunyi..mahu x takut..dulu2 kt kg mana ada letrik.. kalo mlm tu dah gerenti sunyi sepi.. cepat je dgr bunyi2 yang kurang enak..hehehe.... padahal malam2 org rimas memekak mlm2...time malam le org nak berehat..kita budak2 manalah tahu masa tu mak ayah, tok nenek sebelah siang dah kepenatan bekerja...budak2 manalah diorg paham....
walaupun ianya hanya lah suatu perkara yang memang sengaja diada2kan untuk menakut2kan spesis budak2 yang degil cam aku, tapi  perkara tu dah sebati dalam diri aku... ianya menjadi sebahagian peraturan dalam hidup...  kerana sebetulnya kita hidup memerlukan peraturan...melalui peraturanlah kita mendisplinkan diri. Mungkin lain org lain lain tempat lain pulak perkara2 yang dimomok2kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan