Rabu, 8 Disember 2010

KISAH AKU, MAK,TOKKI & TOK.....

kepado sapo2 ado yang menjengah kek blog den dan terbaco entri den yg terdahulu den nak koba'an... yang bertajuk 'pesan tok wan aku dolu2'... sajolah sukohati den nak bgtahu kek ekau..bahawo sesungguhnya den bukan org belah utaro... den sebona nyo berasal dr sebuah perkampungan di sebuah mukim nun di nogori pahang... yang mano tok tu maknonyo den panggil nenek den bolah omak... manokalo wan tu pulak nenek bolah ayah den.. and last.. tokki tu merujuk kepado datuk den... huha... menyampahkan bilo den membebel dalam bahaso ibundo nogori ni kan..padohal den bukan orghang nogori pun... tp apopun nogori sembilan totap kek hati den.....

topik aku kali ni masih lagi ngan citer tentang didikan... mmg aku akui nak2 sejak aku ada anak yang tengah mula membesar nih...huh mmg mantop lee nak mendidik diorg... bimbang gak aku kalo2 salah didik nanti takut anak aku tak jadi orang pulak... nak2 zaman sekarang ni..cabarannya 100% lebih hebat dr zaman dulu...

aku x cakap kt anak orang... anak aku ni pun kecik2 dah terror menjawab...sepatah aku cakap...20 patah dia jawab... eiiii geramnya aku...bila aku nak cilikan dia...esok2 dia plak cakap nak cilikan aku..huh??? apa dah jadi??? dunia dah terbalik.... walaupun pada zahirnya diorg masih kecik...tp aku takut gak lelama dah jadi habit plak menjawab cakap mak bapak sampai ke tua...nauzubillah.... asyik nak pukul diorg pun x boleh jugak... pening jugak kepala aku memikirkan camne lah aku nak cari formula nak selesaikan masalah ni... nak tunggu diorg berakal ker???

aku ni anak yang lahir era akhir 70an.... masa tu mungkin masalah sosial tidaklah seburuk pada hari ini...(agaknyalahkan)... melangkah je ke umur 8 tahun.. aku dah menjadi anak yatim... so tugas2 mendidik aku jatuh kepada mak. tokki dan tok aku... dengan dipantau oleh seme ahli keluarga sebelah arwah ayah aku...

tok ki aku mmg yang jenis strict giler... tk de peluang la nak mengelat ngan dia..kalo dia kata A..maka A lah aku kene ikut.. mula2 tu mmg rasa rimas..itu tak boleh ini tak boleh... satu lagi tok ki aku pantang menjawab.. mmg naik pelempang le.. tp seingat aku dengar sore dia ataupun dia jengilkn mata pun aku dah kecut perut....jangan sekali2 cakap depan dia.. "tu, tk nmpk ke tu?? " -ha,alamat berbakul2 la lubang telinga kene bebel..katanya tu maksudnya membutakan dia... ataupun " tak dengar ker ? "... mmg free je le kene maki... satu lagi segala suruhan /perintah jangan la di jwb dengan perkataan nantilah... siap leeee... tp seingat aku, aku skali je kene libas rotan ngan dia..sbb saja2 buat x reti malas mengaji di atas kesempatan tok aku sibuk menjaga arwah moyang aku yang ketika tu sedang sakit kuat... walaupun skali tp kesannya piau....

bkn takat tok ki aku, tok aku pn sama... kalo aku berjalan jauh je skit..pasti tok aku akan cari... kat tangan dah ready ngan ranting untuk menyemat (cemat ) aku... lambat je respond mmg kene ler...biasalah kadang2 naluri budak2 tu tak boleh nak kawal gak..nak jugak meronda2 kt kg.... memain ngan kengkawan... kene pot pet pot pet ngan dia tok sah cerita la..kadang2 tension dgr dia membebel sampai menangis aku... dah tutup lubang telingan pun masih dengar suara dia membebel....kesannya sampai skrg aku mmg x akan menjawab kalo kene bebel...kalo rasa panas telinga aku akan mengangkat punggung dengan cara yang berhemah...hehehe....

mak aku plak...ketika itu lebih byk masa mendidik adik2  yg lain... tp seumur hidup, aku akan ingat sekali je aku kene pukul ngan mak, yang aku rasa maha dahsyat le masa tu... aku pun x berapa ingat kes tu cmner... dan kenapa aku kene belasah... cuma yang jelasnya, mak  ambik cili kt pokok pastu tenyehkan kat seluruh muka aku, pastu dah aku melalak2 mak benamkan aku dalam tali air... (mandikan aku la)...gila sadis rasanya...hehehe...kata mak aku , masa tu aku cakap kat mak babi ngan setan... hehehe..pokok pangkalnya aku mmg x ingat pun apa yang aku cakap masa tu...
  
satu lagi yang buat aku x tahan kene ugut.. kalo prestasi pelajaran aku x cemerlang aku kene dok ngan wan aku... huwaaaaa.... susah gak sebenarnya nak mendapatkan prestasi yang cemerlang tuh... korang tahu dok..sampai darjah nam baru aku dpt conquer....baru aku merasa apa yang dinamakan no.1.... hehehe... walaupun hakikatnya aku mmg tk belajar pun... aku paling x suke kene buat homework...mmg malas...tu yg gamoknya menurun kt anak aku si kakak.... giler ko, mana aku x tension kene ugut camtuh...

cuma bila melangkah ke alam sekolah menengah tu cara aku di kawal tu dah slow skit la...tok ngan tok ki aku pn masa tu dah berumur skit dah.... tp ye la, kalo diorg tak buat camtuh dulu...ntah apalah jadi ngan aku kan... maklum la aku ni bapak pun x de.... mulut org kalo bab mengata ni mmg suka..suka sgt... nak2 tentang keburukan orang... ye la..lelama apa yang diorg selalu tekankan kt aku tu lelama tu dah jadi biasa dah.. org cakap..alah bisa tegal biasa.. sampai skrg ni pun aku masih lagi dilingkungi cara didikan itu... jadi baik sangat tu x lah.. kang kabo aku poyo plak...

aku pun dah ada kluarge sendiri... mmg sungguh tercabar rasanya untuk mendidik seorang anak ni.. apa yang penah mak, tok ki ngan tok aku rasa, kini aku plak melaluinya.... btul sungguh kata org tua2 dulu menjaga sekandang lembu lebih mudah drpd mendidik seorang anak... terima kasih buat mak, tok ki ( walaupun sakit skrg t mulut boleh tahan lagi) dan al-fatihah untuk arwah tok...










Tiada ulasan:

Catat Ulasan