Selasa, 21 Oktober 2008

MAKAN..MAKAN...dan makannnnn....

rasanya minggu dok cite pasal makan jer... ntah apa giler nya asyik makan jer... start sabtu lepas aku beria2 merealisasikan impian untuk mencuba memasak nasi kerabu...fuh..sebeban aku angkut buku resipi... akhirnya jd gak lah siap ngan solok lada beserta ngan ikan celup tepungnya... rasa boleh la tahan... maklum ler first time... bila percubaan pertama dah berjaya so lepas nih aku boleh ler nak buat bila2 masa dah... kebetulan weekend lepas adik pompuan aku 2-2 tuh dtg.. bersemangat ler sket aku nak masak... mujur pulak tk de undangan open house minggu ni..cuma kawan aku, atie wat makan2 sempena besday anak dia... aku pegi pun dah nak maghrib...
Hari ahad plak aku masak nasi ayam... sedap tak sedap tu blakang kira... tapi aku akan sentiasa meng'upgrade'kan masakan.. tak guna ler aku beli buku masak kalo setakat beli ajer ye dok???

Itu pun tak cukup lagi... Isnin nya pulak jamuan seksyen aku plak...mula2 menunya lontong, nasi impit, kuah kacang, lemang n rendang... tapi ngan tak di sangka2 ramai plak yg bermurah hati bawak makanan lain. Ada makaroni goreng, nasi dagang, sate goreng..kuih-muih ni tok sah cakap ler. ..Dari skit jd melambak2... sampai ke ptg tak berabis...

Dan ntah apa ke gilernya isnin tu dok bincang2 lagi pasal makan... maka timbul plak idea giler nak buat nasi kerabu... sbb ramai permintaan... so aku ngan abg jijan(org kelantan) berbahagi tugas... aku dipertanggungjawabkan untuk membuat sambal ikan dan beli ulam2an... abg jijan plak buat kuah tumisnya, keropok goreng. telur asin kami rebus kat opis.. begitu gak ngan nasinya..kami masak kat opis... ulam-ulam pun hiris kat opis... akhirnya kul 11 pagi siap nasi kerabu kami... hahahaha...2 periuk kami masak nasi... tapi memang meriah dan seronok ler... sejak dua menjak nih seksyen aku memang slalu menjalankan idea gile camnih... dulu sblm puasa kami bantai wat steamboat... belasah ler labu janji tk menganggu ketenteraman awam...

p/s : gambar mmg tak sempat nak snap..sbb bz....

14 ulasan:

  1. selagi belum tutup mata...makan makan makan...pelik gak koi...bler bulan pose bleh tahan lapor dan dahage...tapi bler bulan tok pose...susah sangat nok tahan lapor...

    BalasPadam
  2. hahaha... itu ler dinamakan nafsu.. sib baik ler ari nih dh berenti sesi menjamu selera kat opis...

    BalasPadam
  3. makan..makan dan makan...bila nak start diet nih...???? aku pun sama..hiks...

    BalasPadam
  4. erkkk...diet?? ha tu la aku nak kabo ngan ko.. aku mmg tak diet..tp aku cam baju2 lama aku makin muat jer pakai semula.. hahahah...musykil aku...( mesti ko kata aku menipu)

    BalasPadam
  5. salam...

    cakap pasal makan memang heaven!

    mak suker nyah!

    ha ha :)

    BalasPadam
  6. dah menda kalau makan tu dah jadi hobi takde arah la..

    HA HA!

    BalasPadam
  7. nape x snap gambor nasi kerabu ngan nasi yam ko tuhhhh...kot rupanya leh menyelerakan, mesti semua org tanyer resepi dari ko...huhuhu...

    BalasPadam
  8. makan kalu ada geng, memang best..

    BalasPadam
  9. kema : selamat berkenalan... Ha ha..gitu ler kalo bulan syawal ni..meriah ngan makan jer ler..

    poyotito's : hiks... kome ni bukan apa dh dpt jenis kengkawan yg sepesen...lgpun kongsi ramai2 kan lebih jimat...

    RM : yg aku buat sendiri tu memula kurang la sket.. masa aku buat kat opis tuh mmg cantik giler kaler nasi nya..sbb cukup bunganya.. pasni aku tak yah ler menangis lagi kalo nak makan nasi kerabu..sbb sudah bleh bikin sendiri...

    umi ameer : btul tuh umi...makan ramai2 mmg seronok..pastu siap kutuk mengutuk lagi..hahaha

    BalasPadam
  10. cikdinz : haah...syawal pun dah sampai penghujungnya dah...

    BalasPadam
  11. ooo...buat nasi kerabu x ajak qaseh..x pe,x pe..meh cni nk buat..ni air tangan org kelantan..gerenti sedap menyegat..

    *ahh,da lama x makan nasi kerabu..nk buat x bebaloi coz x ramai yg makan..

    BalasPadam
  12. Hmm, berselera la baca entry nih... rasa lapar tetiba, hehe

    BalasPadam
  13. qaseh darwisy : memandangkan kita setaman kan.. apakata kalo qaseh nak mkn dtg umah akak...kita buat sama2... hihihi...boleh menjalinkan silaturrahim.... kalo mkn reramai br best kan... buat mmg senang tapi leceh dgn bahan2nya..

    suhana sharif's : hihihi.... sabar2...

    BalasPadam