Isnin, 17 September 2007

Syok nyer bila berpuasa....

salam...hari ni dah enam hari umat islam berpuasa. Alhamdulillah, semakin banyak hari semakin kuat untuk kita menghadapi. Ye la berbanding dengan hari memula tuh, aku mmg teras lemau nya. Mata mengantuk, perut pedih memanjang, kepala pening dan mcm2 lagi la...kelakar btul tengok suasana opis, time tghari jer semua menangkup kat meja...layan ZzzzZzzz...

Seperti tahun lepas, aku kalo bleh nak berbelanja seminimum yang mungkin. Bukan apa untuk megelakkan pembaziran. Lebih2 lagi skang Pasar Ramadhan kat taman aku tuh dah beralih arah. Agak jauh.. Nampak gayanya kalu tak de hubby aku pakat2 dok diam kat umah jer laa.. Masak jer apa yang patut. Aku rasa itu lagi ok..drpd membeli. Walaupun simple tapi dah tentu baru di masak. Kalo yang beli nih mcm2 lah yg tak kena... tak sedap la..basi laa... rasa serik sangat bila time bujang dulu slalu sgt beli ikut nafsu.. padahal makan tak banyak mana. tiap2 hari buang dalam tong sampah. Sedih2 tgk makanan tuh dibuang.

Setakat puasa nih, aku dah masak mee kari n mee sup... kira yg jenis cerewet la. Kebetulan Jumaat lepas aku tak keje, sbb yaya tak sihat. Adik aku, Si Dik Nun ader di rumah. Dia suh aku buatkan mee kari ( tak de mee pun, tapi diganti ngan bihun n kuey teow ). Hubby plak kata dia lewat sampai umah tak berbuka ngan kitaorg. aku pun ajak la, bekas housemate aku dulu, Ati berbuka kat umah. Seronok berbuka ramai2.. Besoknya aku n adik2 (dik ly dan dik nun) termasuk anak2 balik kg. hubby tak mo balik. katanya ader keje nak buat kat bengkel. On da way, mak aku call suh beli sayur2. Katanya nak wat mee goreng... hubby aku plak, sibuk suh sunat kan adik yaya. Maklum la adik yaya dah semakin membesar..sampai kg. lbh krg kul 12.40tgh. Rehat2 kejap, dekat2 kul 3 aku ajak mak ngan dik ly pi cari klinik yg bleh khatan kan baby girl...
Memula tanya sebuah klinik kat Kg Awah. Klinik tuh tak buat. Pastu terus ke Bandar Temerloh, klinik memula tuh kata, boleh buat tapi ptg tu doktor lelaki. dia tak buat utk baby girl... Pemantu klinik tuh kata, ader satu lagi branch diorg yg bleh buat..tapi start kul 8 mlm. Kalo dah malam tuh, mula la pk 2,3 kali nak pegi... sepanjang on da way ker Bdr Temerloh tu kitaorg jumpa 3 pasar Ramadhan + 1 pasar Malam. Kira pasar Ramadhan yang paling beso tentu la yang kat Bdr Temerloh tuh.. Hajat hati kitaorg mmg la nak singgah kat Pasar Ramadhan Bdr Temerloh. Bukan apa, banyak pilihan... banyak pilihan mula la rambang mata. Nak dijadikan citer, baru jer tgh adik aku sibuk2 carik parking, hujan turun dengan selebat2nya. Maka kami pun membatalkanlah niat murni kami untuk membuang duit di situ. Kami teruskan perjalanan..nak singgah kat pasar malam pun hujan masih lebat...harap2 kat Kg Awah nak tak de la hujan... alhamdulillah, di Pasar Ramadhan Kg Awah, hujan masih belum turun lagi... memula mak aku nak tunggu dlm keta tp kitaorg ajak gak mak kluar. Yang aku ni plak, mcm org mengidam..sibuk benor nak makan ayam golek... tak tau la naper....(aaaa...jgn pk yang bukan2...aku menggunakan perisai yang kukuh....) Adik Ly plak sibuk nak makan murtabak. Baru jer sampai kat tempat jual murtabak...waaa...hujan turun dengan lebatnyer kat situ...aduih...tersekat lagi la nampaknya aku anak beranak...dok tunggu jer la bawah khemah tu... sian adik yaya yg cuma memakai baju singlet berlubang2...kalo nak tunggu hujan berenti memang tak bergerak ke mana2 la...dah agak reda skit...adik ly terus pi amik keta.. aku plak tutup kepala dik yaya ngan plastik redah jer la hujan tu.... memang hujan sampai ke kg aku...sambil2 tuh singgah gak kat pasar ramadhan chenor...nak tgk apa yg menarik...dalam hujan renyai2 tu..aku akhirnya membeli cucur udang.adik ly plak beli air soya... sampai umah..hujan turun makin lebat...

sampai umah dah kul 5 lbh...memula ingat nak wat mee goreng. Tok ki aku plak nak mkn daging goreng kunyit. Adik Nun, dah siap masak nasi ngan buat sambal ikan bilis ngan petai... tgh aku sibuk2 nak wat mee goreng..dik nun suh tukar plan...dia suh wat mee sup..lagi senang dan ringkas... mueheheh...dengan bangga nya aku menunjukkan skill memasak sup...sebenarnya aku merapu jer... apa yg pasti walaupun tak sesedap mana tapi disebabkan makan beramai2, maka rasa mee sup itu sungguh sedap....Niat nak bawak dik yaya ke klinik semula terpaksa dibatalkan, memandang hujan masih lebat. Kenapa kakak tak diinterprame??? kakak kene tinggal. Malas nak bwk dia.

Ahad...aku cuba skali lagi bwk dik yaya ke klinik semalam. Aku nekad jer... kalo ader, ader laaa....mak aku pun cakap pegi jer la bleh gak dia beli ikan kalo kitaorg kluar. Alhamdulillah..nasib baik..doktor perempuan yang bertugas.... so dapat laa adik yaya di khatankan... tapi mmg agak mencabar gak..sbb dik yaya dah lasak...memang tak bleh dok diam.. tapi masa doktor nak khatan kan dia tu...mmg dia melalak sekuat hati...kesiannya aku tgk anak aku...tapi sekejap jer..lps jer doktor tu buat, terus dik yaya diam... Alhamdulillah..selamat dah adik yaya dia khatankan.... sian baby tomei...busyuk masyam aku tuh..tapi lepas tuh adik yaya tetap aktif mcm biasa......dekat kul 5 baru la, kami bergerak balik ke Seremban...Apapun...yuhuuuu..sampai kat Pasar Ramadhan Kerayong, ader jual ayam golek...puas hati aku...berbuka nanti dapat makan ayam golek...Malangnya aku berbuka posa on da way.... nescaffe dan cempedak goreng yang mak aku bekalkan.....cukupla kan utk alas perut sementara nak sampai umah... Kalo org lain blum tentu dapat berbuka dengan juadah mcm tuh.....sampai umah..aku belasah la ayam golek tuh sampai tak hengat dunia.... sedapnya.....nyummm...nyummmm...Apa juadah ari ni erkkkk???

8 ulasan:

  1. Bagusnya KL gagah utk memasak dibulan pose nie.... Den & mem mmg tak sempat..jgn kata kuih muih..lauk utk b'buka & sahur pun RE-HEAT jerk..

    BalasPadam
  2. nbk466 : dah terbiasa camtuh nbk466. kdg2 kalo beli rasa membazir plak..sbb nya slalu tk kena ngan citarasa. tapi ader masa tuh membeli gak..cuma kena kawal lah...kalo tak sumer nampak sedap...

    BalasPadam
  3. panjangnyer trip ko yerrkk, pehtu mencabar sesgt duk layan ujan lebat sampai 2 kali...huhuhuhu, ooo...dah sunat dah dak yaya tu ekkk, seram lak aku dengor budak kenit kena sunat....dak aqilah tu x tau ler bila nak kena potong, mau melalak gak tuuu...

    BalasPadam
  4. salam ramadhan.

    pepagi lagi dah pikir menu apa nak masak...

    BalasPadam
  5. RM :tu la...asyik kene hujan jerkkk...

    CikDinz : Mmg biasa camtuh...paler otak nih tak de la ingat citer lain...asyik ingat berbuka nnt nak makan apa....

    BalasPadam
  6. MR hari ni asam pedas ikan pari, daging masak merah, ayam bakar

    BalasPadam
  7. oh dah sunat dah si yaya ko yek....Aqilah aku lum lagi...pas raya la..ingat nak bawak pi Damai Medical Centre kat Melawati tu je...mesti melalak tak hengat gak tuh nanti...sanggup ke tak sanggup mama ngan papa dia nak tengok tak tahu la.

    BalasPadam