Khamis, 20 November 2008

bILa yAYa dEmam

Ptg smlm ( khamis )... masa ambik anak2 kat umah babysitter... Yaya baru melelapkan mata.. Memandangkan cuaca tak menentu skang ni.. aku tekad nak bawak yaya balik gak... sbb nak kluar mlm nanti satu hal la plak... Anak akak tu kata yaya baru jer terlelap... aku pun kejutkan yaya.. Masa aku sentuh dia aku rasa badan dia panas skit... aku ingat sbb dia tido...

Lepas terjaga bila aku kejutkan di terus jer aktif mcm biasa.. tergelak2.. bermain2 sana sini... dlm perjalanan balik ke rumah tu...dia bukan main suka lagi sbb dapat gunakan payung... masa tu hujan rintik2...

Masa aku rehat lepas makan.. Yaya nampak cam dah mengantuk... masa tu dia tgh layan citer Upin dan Ipin.... yaya biasa akan menempel dekat aku... wajib bila tido dok peluk2 ngan aku... masa tu rasa badan dia panas lagi.. hish...aku mula tak sedap ati.. cecepat jer aku bangun check suhu badan dia.. mak aihhh..masa tu dah 37.4 celcius... Panas nie... aku terus call hubby bitau yaya demam... Terus bagi yaya makan ubat.. tapi tau jer lah kalo ngan aku..mmg ngelat ajer nak makan ubat...

Pastu yaya tertido... aku plak masa tu mmg dah mengantuk sesgt...kalo bleh nak terlelap sgt dah...tapi bila aku sentuh yaya..aku rasa cam panas jer terus jer terbantut niat nak tido tu... aku 'jarang' kan kepala dia ngan air asam jawa...pastu sapukan kapur ngan limau kat leher dia sbb dia batuk2... bukan aku anti ngan ubat...tapi dia ngan aku mmg susah nak makan ubat...

Dlm kul 11 tu aku check lagi...aku angkat yaya pi kat sinki basahkan kepala dia.. badan2 sumer... masa tu terasa kepala yaya berbahang... bila aku basahkan badan dia mula menggigil... aku tau la tu demam dia mmg tinggi... terus jer call hubby balik... hubby aku plak terus jer balik ker seremban... masa dia sampai tu yaya tak tido lg sbb baru lepas muntah... dia layan lagi ler upin&ipin yg entah keberatus kalinya... melompat dia bila dgr keta abahnya sampai... siap2 terus bawak yaya pi GH... emergency ler... daftar sumer bagai.. dok tunggu giliran... masa HA check suhu yaya dah 39 celcius... terus jer masuk kat bilik kuning... kene sponging kn dia supaya suhu turun.... sian yaya kene mandi ngan air sejuk tgh2 malam buta...sedih mmg sedih tapi sedih lagi bila tgk yaya kene sawan... so aku ngan hubby kene kuat semangat... sib baik ler yaya pun kuat semangat... menggigil2 dia menangis....

Gitu gini dekat kul 3 pg... hubby kata lapar...so pi bwk anak2 kat KFC 24 Hour... sampai umah dekat kul 4... Ha ko, aku tido 2 jam jer... naik berpinau mata aku dok kat opis ni... kepala pun ting tong jer mengantukk.... selamba jer aku masuk opis lewat ari ni....

7 ulasan:

  1. anak aku yg no 2 baru2 nie terseliuh lengan kiri gara2 bergusti dgn abgnya tapi dah beransur sembuh

    BalasPadam
  2. tak bleh cuti ke?
    anak kan tak sihat...

    BalasPadam
  3. alahai kesiannya...dah lak ko sorg2 kat umah tu kan...sib baik la nazri on the sport balik sane yerrr....mujur2 x melarat la demam si yaya tu....

    BalasPadam
  4. Fadh : ha..ni kisah budak lelaki la plak yea... main pun siap bergusti... dah baik ke tgn anak tu???

    suhana : alhamdulillah... dah semakin sembuh..

    cikdinz : abah dia yang cuti... saya dah abis cuti..

    RM : sbb tu aku mmg kredit hp kene standby kalo anak tak sihat.. nazri mmg mcm tu...mmg on the spot balik kalo yaya demam...

    BalasPadam
  5. cepat nya hebeh cuti...hehehe...
    yaya dah sihat ke?

    BalasPadam
  6. cikdinz : dah baik dah...agaknya rindu kat abahnya... yaya tu anak manja abah...

    BalasPadam