Isnin, 13 April 2009

Bila Aku Di Uji....

salam semua... aku ni biasalah.. mmg terhegeh2 bila nak update... bz tu mmg tetap bz.... cuma bebaru ni aku dikejutkan dgn berita yang mak aku bakal menjalani pembedahan dalam masa yang terdekat kerana ada ketumbuhan kat belah blkg rahim... itupun setelah hasil pemeriksaan di klinik pakar Hospital Temerloh. Ekceli, mak aku sblm mmg menghidap masalah 'period' yg berpanjangan( tak berhenti2)... dan kebelakangan ni mak aku mmg slalu sgt demam... boleh dikatakan tiap2 ari demam... bkn tak pernah pi klinik, tp doktor slalu ckp itu mslh biasa.. mungkin mak aku nak monopuase...

Doktor mintak, aku sediakan satu GL untuk mak aku masa wat operation nanti... so stlh bincang ngan hubby, aku ambik keputusan utk balik kg pada hari Jumaat (3.4.2009) dan balik semula ke seremban pada hari sabtu. sbb niat hati nak masuk kat pasar tani pada hari ahadnya... gitu-gini sampailah aku sekluarga hampir tgh malam... besoknya badan mmg letih ya amat tp apa boleh buat... tp kene kuat semangat... siapkan semua barang2.... dan bersedia untuk pi berniaga...

Abis jer waktu berniaga, hp aku biasa ler... wat hal... bateri kong ler.. apa ler... so otw aku balik aku tumpang keta atie, pasal keta aku dah penuh ngan khemah seme bagai.... hubby aku tipon ada aku yang angkat sbb bila tgk nama hubby, atie suh aku angkat... hubby kata call kutan, mak masuk hospital pasal pendarahan....

Hubby kata siap kemas2 barang nanti kita blk kg... aku rasa bertuah sbnrnya dapat hubby.. sbb kalo bab2 camni dia tak pernah berlengah2... ye lah kalo dia jenis yg sambil lewa aku nak kata apa, sbb bkn aku yg drive.... tp alhamdulillah... memandangkan badan penat tok sah kata lah... aku mmg kesiankn hubby.. dia kata bukan awak yang drive.... ambik adik aku kat UKM bagai.. akhirnya hampir kul 6 pg aku sampai kat kg...

waktu melawat tghari barulah aku berkesempatan melawat mak aku... masa tu dia dah dimasukkan darah... Nampak mcm ok lah... ye lah keadaan kat hospital temerloh ni agak selesa.. pada mulanya aku nak masukkan mak aku kat Wad Kelas 2 tapi aku rasa biarlah mak aku dok kat katil tu... bukan apa katil tu dekat dgn nurse.. apa2 yg berlaku nurse /doktor bleh nampak...
Pada hari selasa ( 7.4.2009)... mak aku di masukkan darah utk kali kedua... masa waktu melawat belah ptg tu mak aku baru sahaja dimasukkan darah... keadaan dia masa tu nampak dah mcm ok... tp kira2 15 minit lg nak ke pukul 7 mlm... masa tu mak aku baru kluar dr tandas.. sakit perut... dia ckp ngan adik aku sejuk.. suruh adik aku selimutkan kaki dia... tetiba mak aku menggigil tak boleh nak kontrol.. dia kata sejuk sgt... masa tu aku ngan adik mmg kelam kabut... mulanya nurse wat muka bangang jer.. tolong2 tu tolong ler tp alahai.. terhegeh2... bila dah nampak mak aku makin beria barulah terhegeh2 nak panggil doktor.... mmg semuanya rasa tak kene... urut sini salah... picit sini salah... mak aku dah mcm tak tau nak kata mcmana sakitnya... masa tu hanya dia yang tahu.... sesak nafas semuanya ada... begitu-begini setelah doktor dtg... akhirnya mak aku berhenti dr gigil tu.... Ya Allah, siannya aku tgk mak aku yg keletihan masa tu... lebih kurang kul 8 lbh gak lah mak aku baru ok... adik aku bertanya kenapa mak aku jd camtu pd nurse... nurse tu kata mungkin salah satunya effect dari darah yg dimasukkan tuh... sbnrnya darah yg di masukkan kpd mak aku tu masih lagi sejuk... mungkin badan mak aku tak dpt menerima...

Akhirnya aku seminggu di kg... ye lah, aku ni ada tok ki...yg umur dah banyak dan agak keberatan utk ditinggalkan bersendirian di waktu malam. maklumlah dia dah agak uzur... sehingga ketika aku menulis di blog ni mak aku masih blum lagi kluar hospital... kerana tahap kesihatan mak aku masih rendah lagi... dan kemungkinan pada minggu depan mak aku akan menjalani pembedahan di KUALA LUMPUR....

Sesungguhnya kejadian ini amat menguji aku.... kalo ikutkan hati mmg aku nak dok kg jaga mak aku... tapi memandangkan cuti aku dah tinggal nyawa2 ikan.. so aku kene balik gak ke seremban...

5 ulasan:

  1. sabarlah kak..berdoa byk2 semoga ibu akak cepat sembuh dan semuanya baik2 aja..

    BalasPadam
  2. semoga mak aok cepat sembuh...amin

    BalasPadam
  3. aku faham sangat camana perasaan ko...bila mengenangkan mak yang tak sihat ni...lebih2 plak dah warded cam tuh..hanya tuhan jekla yang memelihara...ko tu ok gak kutan ada..klu mak aku...aduhai...sapalah yang ada....so aku rasa....keputusan aku cukup tepat ajak mak aku duduk ngan aku kat KL nih....insyaallah umah aku siap ujung tahun ni...mak aku akan lebih selesa sikit...sebab umah besar sikit dari sekarang nih...ada tanah sikit tuk bercucuk tanam...semua tu sebab aku fikirkan untuk mak aku jugak....aku nak bagi mak aku merasa duduk umah yang besar sikit...doakan murah rezeki aku ye....untuk aku n family aku...

    BalasPadam
  4. sabar byk2 yerrr...ni semua ujian tuhan...sape2 pun tuhan uji cuma ujiannyer berbeza....tuhan nak uji ko adik beradik....apepun aku sentiasa doakan semoga semuanya selamat dan mak ko sihat seperti biasa.....kalau kat kl, leh gak kome dtg melawat....nanti kalau betul wat operation kat kl, bitau awal2 yer....

    BalasPadam
  5. adlya : tima kasih dik.. harap2 mcm tuh lah... biar dia cepat sembuh...

    Fadh : aminnn... tima kasih.

    Puterisatu : ikutkan mmg aku nak ajak mak aku dok skali.. tp kan aku ada tok ki lg.. tk kn dia mahu dok skali ngan aku... faham jer lah org tua ni.. mak aku mmg tak kisah...

    RM : Insya-Allah, kalo dah tetap tarikh operation tu nnt aku bitau korang....

    BalasPadam