Isnin, 28 Mei 2007

Balik Kampung....

Hujung minggu baru saja berlalu....minggu cuti sekolah pulak tu??? Rasa2nya tentu banyak kenduri kawin minggu lepas ye tak??? Aku pun ader dapat satu jemputan jer minggu lepas.Adik kawan aku kawin...tapi tak pegi laaa....
Apa aktiviti hujung minggu aku??? Jeng..jeng..jeng...apalagi balik kg la..Seronok nyer dapat balik kg....cam biasa la aku balik kg ngan adik ,mak.dan anak2 aku ajer.. hubby aku???buat masa ni susah nak bercuti... adik aku sampai kt umah aku lbh krg kul 8 .30 pg..siap2 mana yang patut. Termasuk siap kan uniform keje hubby aku utk esok nyer...( hubby aku ni kalo buleh sume nak ader depan mata ) Dalam kul 9.30 pg baru laa kitaorg gerak balik ke kg. Anak2 seronok laa maklum laa dpt jalan2.. Perjalanan 3 jam dr seremban ke chenor, di lalui dgn penuh sabar... adik aku bawak keta pun setakat 80 km/j jer... aku biasa laa...bila balik mesti bersembang ngan adik aku....layan dia..tk laa dia ngantuk sangat...
Sampai kat kg lbh krg kul 1 ptg...itu pun sbb kitaorg round2 temerloh kejap... ingat mak aku nak tgk barang kemas yang dia tempah dulu. Rupanya kedai emas tu dah tutup. Akceli...kitaorg balik ni ader sbb...seminggu yang lepas adik aku call... bagitahu tok ki (atuk) aku mengamuk2 kat kampung... Katanya suruh mak aku balik kampung...pehtu angkut skali anak2 aku... (mak aku skang jaga anak2 aku). Ntah laa... mengikut citer adik aku yang baru lepas abis blajar tu.. seme org berada dalam keadaan tertekan di sebabkan tok ki aku buat perangai...
Tok ki aku skang umur dia dah 81 tahun...sejak kebelakangan ini, tok ki aku dah mula ade masalah pendengaran. Org kata dah babil.. Yang slalu jadi huru hara nyer bila orang menjawab dia tak dengar..sian adik2 aku slalu jadi mangsa kemarahan dia..tp alhamdulillah..adik2 aku ni jenis sabar. Especially adik aku yang bongsu tu.. ermmm...masa sampai jer kt kg tu.. kitaorg seme dh ready nak dgr apa2 luahan hati dia..termasuk mengamuk...tp mcm tk de apa2 pun..Nampak sangat dia hepi main ngan cicit dia yang 2 org tuh...sampai ke hari ahad langsung tak di sebutnya suruh mak aku dok kampung semula..sebelum ni yang diberitahu adik aku..dia sanggup nak kluar duit beli susu ngan pampers anak2 aku...hihihihi...
Nak tahu??? Petang sabtu, lebih kurang dalam kul 5 tuh..ujan turun dgn lebat selebatnya...tak tahu nak buat apa...masing2 lepak2 mata terus nak lelap..apa lagi aku anak beranak pakat membuta laaa.... dah kul 7 lbh baru ujan berenti...malam tu pulak..lepas jerkk makan...pakat2 laa nak tido...cuaca lak rasa sejuk..perghhhh... nikmatnyer dapat tido... malam tu aku dapt tido ngan lena skali...dah lama tk tido dengan aman camtu...sejuk dan tenang skali....
Besoknyer....lepas masak..makan..rehat2 sampai waktu zuhur...dalam kul 3.30 ptg... kitaorg gerak balik semula ke seremban... aduih..sian nengok tok ki aku kene tinggal semula...tp apa boleh buat...mesti tok ki aku boring semula..apapun sebelum balik aku salam ngan cium pipi dia..huhuhuhu..syahdunyer...selama ni aku tk penah pun buat camtu kat dia...aku tgk dia cam suka jerk aku cium dia.. agaknyer tok ki aku tu rindu kt anak cucu ngan cicit dia.

3 ulasan:

  1. ciannyer kat tokki nko...yerlaah, dah tua camtu la nko...sabar lah byk2....mcm2 perangai diorg nihhh, tapi biasa jenis perangai budak2, mcm tu lerr...

    BalasPadam
  2. kalo tua camtu ngamuk takpe..yg saya penah alami,orgnya tak tua sgt,buleh pk lagi..tp ngamuk cam org gila..perempuan pulak tu..tp dia x gila..hah yg tu camno?

    BalasPadam
  3. yang tu harus di hantar ke tg rambutan...sowi laa..selama ni tak leh nk tgk komen..

    BalasPadam