Ahad, 24 Mei 2009

SUDAH PUN DI'OPERATE'

Tanggal 22 Mei 2009, mak saya telah pun menjalani pembedehan untuk membuang segala mala kenser. Menurut adik2 saya, emak di bawak masuk ke dewan bedah bermula pukul 9 pagi. Kesmua adik2 saya ada menunggu ketika pembedahan ke atas mak saya dijalankan. Saya plak kat sini tak senang duduk.. kejap2 call adik2 tanya mcmana keadaan emak saya... kejap2 sms tanya pasal mak... bayangkan lah janjinya pembedahan selesai pukul 12 tghari... tapi sampai pukul 6 ptg baru mak saya di bawa kluar... menurut adik2 saya spt yang di beritahu oleh nurse @ doktor.. pembedahan tu dah lama selesai... tapi mak saya tidak sedarkan diri... bila sedar barulah diorg bawak mak saya ke wad....
Sehingga ke hari ini, mmg saya tak senang duduk rasanya memikirkan keadaan mak yang masih lagi lemah.... cuma adik saya, Lili yang menemani beliau ketika ini... adik saya yang seorang lagi terpaksa balik ke ukm kerana ada tugasan yang blum selesai.. Kalo ikutkan hati, biarlah saya ada kuasa ajaib..biar saya boleh terbang menjenguk mak... tapi saya kene sabar utk beberapa hari jer lagi... selesai sahaja urusan kat sini.. cecepat saya nak balik kg.... lebih2 lagi bila adik saya cerita semasa pembedahan tu doktor terpotong salur pundi kencing mak saya... sehingga hari ini mak saya belum boleh makan.. cuma boleh minum susu/milo... Lili cakap mak saya tak nak minum air manis... nurse terpaksa suntik insulin kat mak sbb badan mak dah menggeletar.
Menurut adik saya lagi, mak saya mungkin dihantar ke hospital selayang pulak untuk membuang batu.. saya pun tak pasti yang mana satu... dan mak saya kene menjalani rawatan kimoterapi jugak.. sbb kanser mak saya tu dah di tahap yg serius.... Sedihnya hati saya mendengarnya.. Harap2 mak kuat untuk menghadapi semua ini... Sbnrnya susah untuk saya menerima kenyataan ini.. Ye lah selama ini jgn kan kencing manis, tekanan darah tinggi pun mak saya tak de... Memang saya tak pernah menghadapi situasi emak saya sakit teruk sehinggalah saya berumur 31 tahun....
Kata seorang pegawai perubatan, saya juga berisiko menghadapi penyakit yang sama... Jadi dia suruh saya menjalani pemeriksaan yang sepatutnya... seperti buat pap smear tu lah... setakat ni semua tu mmg saya dah buat lah... Apapun saya amat berharap emak cepat sihat dan pulih seperti sedia kala... Aminnn...

2 ulasan: